28 februari 2013

Svarthandel, hur gör man då?

Först ett litet hallå där till Eric Erfors, PJ Anders Linder, Maria Ludvigsson och Anna Dahlberg.


Ännu har inga svar på mina frågor närmat sig bloggen.

Men det kommer väl. Det har ju bara gått tre dagar.

Tycker man att den sk hyresregleringen ska avskaffas så är det väl inte för mycket begärt att ni ska tala om vad det är som ska bort.

Beståndsdelarna i det ni kallar hyresreglering är:

1. Hyresgästernas rätt att förhandla

2. Besittningsskyddet

3. Att hyra ska baseras på standard och kvalitet

4. Att nyproduktionen förhandlas enl en särskild lag

5. Att Sverige inte ska ha social housing

Vad ska väck ?

Under tiden kan man fundera på vad som döljer sig under begreppet svarthandel. För svarthandel med hyreskontrakt är en konsekvens av att hyresgästerna får för-handla sin hyra menar många bland annat Maria Ludvigsson i Svenska Dagbladet idag.

Jag har ett förstahandskontrakt. Kan jag sälja det? Nej, inte vad jag kan komma på.

Mitt kontrakt ligger i något skåp hos min hyresvärd Botrygg AB i Linköping. Om jag tog och ringde till min hyresvärd Mikael Cocozza och meddelade honom att jag sålt mitt kontrakt till Mr X för 150 000-250 000.

Då skulle inte Mikael Cocozza säga, Vad kul Barbro, bra gjort en liten slant extra sitter inte i vägen. Jag ska omedelbart stryka över ditt namn på kontraktet och skriva dit Mr X.

Så skulle han definitivt inte säga, det är ju hans lägenhet. Varför skulle jag få tjäna penar på en lägenhet jag hyr av honom?

Ska någon göra pengar på hans egendom så är det väl Cocozza själv i så fall.

Men han skulle inte heller säga. Vad bra Barbro, då delar vi på stålarna och jag skriver in Mr X när pengarna kommit fram.

Så skulle han absolut inte säga det är jag hundra på.

Så svarthandel kan inte en enskild person som jag ägna mig åt så där hur som helst. Hen måste vara i maskopi med sin hyresvärd. Hur många hyresvärdar som är maskopiberedda vet inte jag och ingen annan heller.
Ingen har lyckats kartlägga svarthandeln.

Det finns givetvis en del oseriösa fastighetsägartyper som säljer kontrakt. Och de blir nog uteslutna ur Fastighetsägarföreningen när det uppdagas vad de håller på med. Säkerligen är det fråga om små fastighetsägare i alla bemärkelser.

Min uppfattning är att fastighetsägare i allmänhet är seriösa ägare och förvaltare som inte lånar sig sådant ruffel.

Fast myten om svarthandel på hyresmarkanden behöver ju nödvändigtvis inte bygga på fakta. Det gör det inte heller. Boverket gick också bet på uppdraget att klara ut hur svarhandeln såg ut för lite sedan.

Alla skumraskaffärer lever i det fördolda men några uppenbara möjligheter att sälja sitt hyreskontrakt måste ända finnas.

Det är förstås möjligt och till och med troligt att svarta pengar förekommer vid olika varianter av byteskedjor. Många byten hamnar i Hyresnämnden för prövning och kan falla där. Men en del slinker säkert igenom om inte den som förfogar över vad som står på hyreskontrakten, hyresvärden, har ögonen öppna och öronen på helspänn.

Så det är klart att hyresmarknaden inte är den enda marknad i världshistorien som klarat sig från försök till fusk.

Men ska 3 miljoner hyresgäster betala priset för att det kan förekomma fusk även på hyresmarknaden?

Ser så ut det om man läser en del ledarsidor.

För där härskar åsikten att hyresgästernas rätt att förhandla hyran, att hyran ska bygga på standard och kvalitet och att den förhandlade hyran ger ett besittnings-skydd (kallas hyresreglering) ska bort, avskaffas och läggas på sophögen.

Det är verkligen spännande att se vad det är Eric Erfors, PJ Anders Linder, Maria Ludvigsson och Anna Dahlberg menar ska avskaffas.







Inga kommentarer: