01 oktober 2012

Gästblogg från Norrköping: Ska det se ut så här?


Den här veckan och nästa får min blogg få vingar. Den kommer att göra nedslag i sex bostadsfrågor runt om i landet. Först ut är Anita A Landegren, hyresgäst i Norrköping.


Jag bor i Norrköpings kommun, i Åby, och jag har alltid tyckt att det är det bästa stället i hela världen. Det är vackert, lagom stort och här har folk alltid hjälpts åt att ta hand om varandra och här har tanken om rättvisa alltid varit levande. Men sen hände det något. Lars Stjernkvist (S) ångade in i verkligheten och vips var trivseln jag tidigare känt rejält naggad i kanten.

Sossen Stjernkvist visade sig inte värna om såna som mig, såna som inte har världens fetaste plånböcker. I stället tycker han att många som redan har det kärvt bör få det lite kärvare. Den rättvisa hans parti tidigare stod för flög all världens väg.

Stjernkvist tycker att hyresgästerna hos det kommunala bostadsbolaget i Norrköping ska betala mer i skatt än andra. Vi tvingas därför, år efter år, att tillsammans betala in mångmiljonbelopp till kommunen. Det sker samtidigt som vi bor i hus som är extremt dåligt underhållna.

Vad tycker vi hyresgäster om det? Det är förstås en retorisk fråga?

Personligen är jag förbannad. Urförbannad! Och jag tänker minsann tala om för alla inom hörhåll vad som sker i Norrköping. Jag hade Stjernkvist inom hörhåll men han visade sig vara helt döv för mina vädjanden om ändring.

Däremot lyssnar hyresgäster och de blir, precis som jag, urförbannade. Och den stora allmänheten lyssnar också.

Då bildas det som kallas opinion och den växer och frodas i Norrköping. Vi frågar högt och ljudligt ”Ska det se ut så här?”. Det bubblar i leden och i mitt hjärta blir det liksom lite varmt. Den där trivseln som naggades i kanten har alla chanser att helas. Vi är många och vi kommer att vinna!

Anita A Landegren
Hyresgäst i Norrköping

Inga kommentarer: