03 oktober 2012

Gästblogg från Kristianstad: Så påverkade vi kommunpolitikerna


Lotta Jidewå, ordförande i Hyresgästföreningen Kristianstad

Jag kommer ihåg ett matteprov i skolan. Jag satt i den knäpptysta aulan och skrev, skrev, suddade och skrev igen. Kompisarna bredvid mig verkade så säkra på sin sak och suddade inte hälften av vad jag gjorde (frågan är om de suddade alls). Under tiden växte paniken. Jag lämnade aulan med en stor klump i magen – jag hade ju inte kunnat svara ordentligt på en enda fråga! Men så fick vi tillbaka provet och det visade sig att jag hade ynka två fel och näst bäst resultat i klassen. Jag gick från hopplös modlöshet till en närmast euforisk lycka. Jag hade klarat det!

I våras föreslog politikerna i Kristianstad att de skulle ta halva AB Kristianstadbyggens vinst för att täcka upp för kommunens skrala ekonomi (AB Kristianstadsbyggen är Kristianstads allmännyttiga bostadsföretag). När vi i Hyresgästföreningen i Kristianstad fick reda på detta och att det var hela 10 miljoner kronor det handlade om, kändes det precis som när jag satt och skrev det där matteprovet i skolaulan. Förslaget var helt galet – men hur skulle vi få någon rätsida på det? Politikerna hade ju alla lagparagrafer på sin sida och verkade ha bestämt sig för hur de ville ha det. Dessutom verkade vi inte ens ha ett suddgummi så att vi kunde sudda bort eländet.

Men så hände något. När det stod om förslaget i tidningen, började våra telefoner att gå varma. Upprörda människor morrade över hur dumt förslaget var. Andra frågade vad de kunde göra för att få bort det. En av våra förtroendevalda ville starta en namninsamling.


Zakaria Abdi Aziz skriver på namninsamlingen.

Så sagt blev gjort och vi startade en namninsamling. Många av våra förtroendevalda och flera anställda samlade in namn ute i bostadsområdena och på två dagar hade vi fått ihop över 800 namn. Vi räknade ut att de 10 miljonerna som politikerna ville ta motsvarade en hundralapp i månaden för alla AB Kristianstadsbyggens hyresgäster. Vi skrev debattartiklar, pratade med politiker, skrev brev till alla politiker som sitter i kommunstyrelsen och pratade under tiden med massor av hyresgäster.

Och då hände något mer. Vi fick tid hos kommunalråden och en av dem är Pierre Månsson (m) som är kommunstyrelsen ordförande i Kristianstad. På mötet sade Pierre Månsson att de hade bestämt sig för att dra tillbaka beslutet. I stället skulle man låta AB Kristianstadsbyggen bygga en näridrottsplats på Österäng, där många kommer att få glädje av den. Vi hade lyckats göra ett eget suddgummi som suddade bort förslaget!

Så det blev som hyresgästerna ville. Men på köpet fick vi i Hyresgästföreningen mer än så, nämligen vissheten om att vi tillsammans kan få politiker att ändra sig. Att arbeta medvetet mot samma mål svetsar samman. Vi var arga, glada, peppade, stressade och fast beslutade att vinna tillsammans under de där veckorna i våras. Och det sitter fortfarande kvar i vår förening.

När Pierre Månson beslutat sig för att dra tillbaka förslaget skickade vi blommor till honom. Men såhär i efterhand tänker jag ibland att vi kanske skulle ha skickat ett suddgummi till honom istället? Fast nej, förresten – han var verkligen värd blommorna! För de 2 457 namnen som vi totalt samlade in behövde vi ju aldrig överlämna till honom.

Lotta Jidewå
Ordförande i Hyresgästföreningen Kristianstad

Inga kommentarer: