08 september 2012

Christer Jansson vs fastighetsägarna

SvD:s ledarsida hävdar att Hyresgästföreningen är Sveriges mäktigaste organisation. Visserligen menar ledarskribenten att ingen tycker som vi och att vi har fått vår makt genom att jobba emot hyresgästernas intressen.

Lite mystiskt resonemang som väl inte riktigt går ihop.

Ledarskribenten  bygger sitt resonemamg på uppgifter från en anonym fastighetsägare som ringt till tidningen.
Ännu en insiktsfull ledare i SvD skriver fastighetsägarnas vd, Reinhold Lennebo, på twitter.
Eftersom ett telefonsamal från en anonym fastighetsägare utgör en stabil grund för slutsatser och insikter så vore det kul att höra vilka slutsatser Reinhold Lennebo, Christer Jansson och SvD drar av den här rapporten från Fastighetsägarnas eget seminarium.

Läs också min lilla debatt med Christer Jansson på kommentarssidan av förra bloggen.





4 kommentarer:

Barbro Engman sa...

Jag vet inte vad som hände när jag skulle lägga ut kommentaren, den försvann. Så jag har kopierat dqen och lägger ut den i mitt namn:

Martin har lämnat en ny kommentar till ditt inlägg "Christer Jansson vs fastighetsägarna":

Är du säker på det där med anonymt telefonsamtal? Jag känner inte till fakta i målet - och uttalar mig därför inte tvärsäkert i en bloggpost - men jag satt på ett öppet lunchseminarium i förra veckan där det beskrivna exemplet föredrogs av fastighetsägaren själv. Och ledarskribenten i fråga satt i publiken och lyssnade ...

Barbro Engman sa...

Jag utgick helt och hållet från det som ledarskribenten skrev. Hon skrev att det var en anonym fastighetsägare. Om hon träffat honom, hört hans namn och sett honom så är det ju lite märkligt att hon betecknar honom som anonym eller vad tycker du?

Anonym sa...

SvD hävdar inte att Hyresgästföreningen är Sveriges mäktigaste organisation.
Däremot tillåts ni bestämma och ta betalt av människor som inte är medlemmar, vilket är knasigt. Den delen människor är betydligt fler än de som är medlemmar.

Barbro Engman sa...


Det är helt rätt anonym. Men man kan också välja att stå utanför.
Motivet till nuvarande ordning hittar man i prop.1993/94:199 sid 69 där man kan läsa:

”Det är nämligen rimligt att organisationens förhandlingsarbete inte finansieras med enbart medlemsavgifter, eftersom resultatet av förhandlingsarbetet kommer även de oorganiserade hyresgäster till del för vilka förhandlingsordningen gäller. En lagreglering ger också möjlighet att pröva skäligheten av förhandlingsersättningen. Lagen bör alltså även i fortsättningen innehålla regler om förhandlingsersättning”, skrev Carl Bildt som då var statsminister.