29 augusti 2012

Beröm till Stefan Attefall


”Marknadshyror idag skulle skapa stora sociala problem i en överhettad marknad som i Stockholm.”

Bra, Stefan Attefall (KD).

För det var han som sa det igår när han chattade med Aftonbladets läsare.

Jag brukar ju dissa Stefan Attefall titt som tätt. Så jag satte på mig de riktigt positiva glasögonen för att se om han sa något mer som var bra och det gjorde han:

”Det är ett bekymmer om nödvändiga renoveringar leder till att människor med svag ekonomi känner sig tvingade att flytta. Fastighetsägare måste renovera så att vanliga människor har råd att bo kvar”, sa han.

”Vi måste också förenkla regelverk, korta tiden från idé till spaden i jorden och utveckla hyresrätten” sa han också.

”Vi arbetar för att det ska bli mer attraktivt att bygga hyresrätter, bl.a. har vi aviserat en del skattesänkningar för hyresrätten”

”Vi tittar också på hur skatten på hyresrätten ska se ut framöver.”

Bra grejer alltihop.

Jag ska inte förstöra denna positiva blogg med att inflika egna frågor för då är jag rädd att det kan smyga sig in ett och annat tvivel.

Men Stefan Attefall är absolut på rätt väg när han tycker att fastighetsägarna ska renovera så människor kan bo kvar, när han vill utveckla hyresrätten, när han vill ha skattesänkningar för hyresrätten och när han säger nej till marknadshyror.

Läs också mitt svar till Roger Akelius i Expressen idag, om just konsten att renovera så att människor kan bo kvar.

Inga kommentarer: