05 juli 2011

Anders Borg äter blåbärsmuffins och funderar på en skattereform


Det är trängsel på Visbys gator, för att inte tala om alla de som trängs på alla seminarium i denna folkbildningens mecka som Almedalen utgör.

Här finns allt och från och med igår också Café Hyran.

Där bjuder vi, Fastighetsägarna, SABO och Hyresgästföreningen, på muffins och där haffar vi makthavare.


Veronica Palm och jag.

Det fungerar utmärkt.

Under tiden Anders Borg tuggade blåbärsmuffins hann jag med att argumentera för en skattereform för hyresrätten. Den kommer sa han. Men vi ligger ännu inte på samma tidslinje Anders Borg och jag.

Innan jag haffade Borg deltog jag i en diskussion om energieffektivisering som SABO anordnade.

Det finns långtgående globala mål om att minska energiförbrukningen. Det kostar pengar och någon ska betala.

Denna någon är oftast hyresgästen.

För några statliga medel är inte att tänka på tyckte Ulf Perbo, statssekreterare på socialdepartementet, och den moderate riksdagsledamoten Anti Avsan höll med.

Varför det går bra att använda statliga pengar till miljöbilspremie framgick inte. Statliga pengar går det bra att använda för att betala ROT avdrag också.

De pengarna gör att ombyggnader, tillbyggnader och renoveringar kommer till stånd överallt i landets villaområden.

Men som Anti Avsan sa, de pengarna har ju tillkommit för att hindra villaägarna från att skattefuska så i alliansens ögon är det uppenbarligen en helt ointressant konsekvens att man bidrar med skattemedel till att renovera och energieffektivisera i villaområdena.

Men det ska bara gälla de.

Detta höll dock inte Ingela Nylund Watz (S) och Åsa Romson (MP) med om. Så kring ROT-avdragens räckvidd råder det verkligen delade meningar.

Idag stundar en ny dag på Café Hyran. Kul tycker jag. Här är filmklipp från gårdagen. En handfull cafégäster svarar på frågan om vad som är bäst med hyresrätten.

Inga kommentarer: