20 september 2010

Risk för en ännu större tudelning

Valutgången kommer att ha stor betydelse för landets hyresgäster. Ingen tvekan om det.

En del kommer att tycka att det är toppen när allmännyttan läggs ut till försäljning på allt fler ställen, när ägarlägenheter införs även i de redan byggda husen och när bostadsrättsombildningarna tar fart.

Men många kommer också att bli ordentligt oroade och rejält bekymrade över hur det kommer att förändra deras liv och vad det kommer att innebära för dem personligen.

Jag oroar mig otroligt mycket, mer än jag någonsin gjort, för vad det kommer att be-tyda för Sverige om samhället fortsätter att tudelas. För det är det som sker när staten gynnar ägandet och missgynnar hyresrätten. Om det kan man läsa i en studie från universiteten i Lund och Umeå i gårdagens DN.

Om vi inte blir mera noga med hur vi uttrycker oss kommer Sverige också att tudelas av allt prat om att man ska göra bostadskarriär som exempelvis socialdemokraten Anders Lago gjorde häromdagen i ett inslag i ABC.

Bostadspolitiken är en grundbult i samhällsbygget.

Idén om att den egna villan är den dröm samhället ska satsa sina resurser på kommer också att sätta sin prägel på samhället och göra sitt för en ökad tudelning. Den bygger på att hyresrätten är en boendeform man ska ta sig ifrån och de som blir kvar är de som inte kunnat göra boendekarriär.

Ingen politiker och inget politiskt parti säger sig vilja ha ett social housing system där människor med låga inkomster och handikapp bor i särskilda områden som i så många andra länder.
Men det är åt det hållet vi är på väg om vi inte gör halt och frågar oss om vi verkligen vill bo i ett land av ännu större åtskillnad.

23 kommentarer:

Anonym sa...

Dålig förlorare Babsan?
Det är folket som valt. Demokrati kallas det.
Vi väljer det styre vi vill ha.

Era bundsförvanter vpk och s gjorde ett katastrofval trots Hgf:s stöd.
Nu hoppas vi folket får chansen att ombilda och ta kontroll över sin boendesituation - trots att hgf skriker som en stucken gris.

Anonym sa...

Hyresgästföreningen politiskt obunden?
Skulle inte tro det... De som funderar har nu fått svaret.

Barbro Engman sa...

Jag är orolig för att samhället inkl de som bara är intresserade av sin egen bostadssituation kommer att förlora på en politik som delar Sverige. Vi tjänar alla på ett samhälle som är välmående till alla sina delar. Jag är säker på att även de anonyma bostadsrättsombildningsivrarna vill bo i ett tryggt samhälle där människor har det bra oavsett hur de väljer att bo.
Kolla bloggen idag, där får även Anders Lago (S) sin beskärda del av det som grundar min oro.
Det vore väl bra om ni la av med
det där snacket. Det går väl för sjutton inte att låta bli att fundera över vad valresultatet betyder för hyresgästerna.

Anonym sa...

Snälla Barbro börja inte med moderteresa snacket om ett samhälle bra för alla. Den rätten förlorade du när du sålde ut hyresgästen på rosenön till högstbjudane. LEV SOM DU LÄR. Folket har börjat se igenom hyckleriet. Därför tappar ni medlemmar och väljare....

Mvh
Jonas

Barbro Engman sa...

Jonas hyresgästföreningen har inga väljare.
Våra medlemmar vet hur otroligt viktigt det är att hyresrätten har bra villkor och de vet också att hyresgästföreningen ska ägna sig åt det som är viktigt för hyresgästerna och det är inte att bedriva extern konferensverksamhet vilket var orsaken till att vi sålde Rosenön.

Anonym sa...

Men Barbro ni är på konferens så ofta att ni i det närmaste bor på konferensgårdar.

Kan ni säga ärligt att ni inte stödde socialdemokraterna med pengar direkt eller indirekt ?

Mvh
Nicholas Sävenlid

Barbro Engman sa...

Vi har givetvis inte bidragit med enda korvöre till något enda politiskt parti varken direkt eller indirekt .

Anonym sa...

Varför så arga om HGF är "politiskt obundna"?

Barbro Engman sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Barbro Engman sa...

Ja visst är det tråkigt att de är så arga helt i onödan!

Anonym sa...

De som är arga är ju HGF! Varför så arga över folkets val?

Om folket genom demokratiska val väljer de som förespråkar ombildning är det demokratins gång.
Hoppas HGF också gillar demokrati.

Ombildning är heller inte så dramatiskt som ni vill göra gällande. De som inte vill köpa fortsätter ju bara vara hyresgäster med samma rättigheter som tidigare.

Don´t worry, be happy!

Barbro Engman sa...

Det finns väl ingen som är arg över folkets val. Men folkets val slår lite olika för olika människor. Om folket har valt en regering som vill alternativt inte vill förbättra villkoren också för de som bor i hyresrätt så påverkar det mig och andra positivt eller negativt. Det kan väl inte vara så svårt att hålla med om.
Sedan återstår det att se om den regering folket nu valt kommer att skapa balans mellan boendeformerna eller inte. Det kommer att framgå av budgetproppen.
För egen del hoppas jag att få bo kvar i min hyresrätt. Jag har en bra hyresvärd som jag inte vill byta ut mot grannarna.
För mig är hyresrätt den mest moderna, flexibla och fantastiska boendeform som finns. Jag gillar inte att man snackar skit om vare sig hyresrätten eller hyresgästerna. Vi lever ju som så många påpekat i en demokrati så det känns härligt att jag också får tycka och tänka precis som jag vill.

Anonym sa...

Jo, hyresrätt är bra när man äger ett fint sommarställe på Gotland att dra sig tillbaka till......
Mvh
Jonas

Barbro Engman sa...

Jonas, ibland undrar jag vad du vill åstadkomma med dina dagliga och surmulna kommentarer.Vad jag förstår bor du i villa och är nöjd med det. Är det inte bra att du får bo som du vill? Om vi nu är ca 3 miljoner som bor i hyresrätt så kan vi väl få göra det utan att du måste skriva sura kommentera om det varenda dag. Vi är dessutom många i detta land som har sommarstugor, vem vet du kanske har en sådan själv förutom villan? I likhet med de flesta hyresgäster är jag mycket nöjd med min hyresrätt, jag trivs utmärkt i min lägenhet samt är glad över min stuga på Gotland.

Anonym sa...

Hej Barbro
Du vet ju mycket väl mina åsikter. Jag tycker att HGF borde arbeta mer för sina medlemmar dvs personerna inte hyresrätten som sådan. HGF försöker hålla kvar den ekonomiskt svagste gruppen (hyresgästen) i just den svagaste gruppen. Sedan klagar man på segregering när det enda ni vill är att hålla kvar era medlemmar i just den ekokonomiskt svagaste gruppen för då får ni ERA pengar. Det tycker jag är fel. Hjälp era medlemmar att ombilda då får även de pengar till en sommarstuga.

Mvh
Jonas

Anonym sa...

Vet inte riktigt hur jag ska formulera mig. Jag röstar borgerligt, gillar hgfs arbete och är medlem och jag är mot ombildningar på det sätt det sker idag. Och tycker man ska värna hyresrätten. Därmed inte sagt att det är fel på br.
Jag var på ett möte med lokala politiker i mitt område där jag bor och jag tycker nog att även de mindre borgerliga partierna(ej m dock) lyssnade in kritiken och skulle se över det. Sen får man ju se hur det blir med den saken,men hoppas kan man.
Och till dig jonas, känner du någon personligen som vart med om ombildningsprocess??
/anna

Anonym sa...

HGF har börjat tappa fotfästet, i synnerlighet Stockholmssektionen. Där slåss de lika mycket MOT hyresgästerna som för dom. Allt jobb genomsyras av att rädda ständigt sjunkande intäkter.

De största såren vid en ombildning skapas av HGF som skrämmer upp i första hand äldre människor med uppmålade bilder av kannibaler. Lägg av nu HGF, det räcker.

Jag bor i ett nu ombildat område med mycket god stämning, både bland hyresgäster och bostadsrättsägare.
Den lilla oro som spreds var när HGF var förbi och "informerade" om hur dåligt det skulle bli vid ombildning.
Nu är vi ombildade och området andas harmoni med god stämning bland människorna. Ingen ser det HGF hela tiden talade om.

Anonym sa...

Re Anna
Bara en fråga i all välmening.
Kan det var så att du tjänar ganska bra med pengar och bor i en attraktiv hyresrätt med billig hyra och egentligen värnar mest om din egen ekonomi?

Mvh
Jonas

Anonym sa...

Anna
Jag trordde de flesta på denna blogg vet eller förstått att jag själv varit med om en ombildning.
Det var nog bland det bästa jag gjort. Väldigt mycket jobb men resultatet blev bra.
Mvh
Jonas

Monica sa...

i Tex skottet 2 på södermlam fick vi en massa "information" från hgf.

Allt var om korruption, risker, lurendrejeri osv osv.

2 klara ja stämmor och ett upprop från HGF medlemmar i huset MOT hgf - ändå fortsätter hgf att stämma föreningen och försöka stoppa ombildningen.

Inte precis demokrati eller vanliga människors vilja. Är det så att en stor mäktig organisation som HGF skall kunna köra över demokratin?

Anonym sa...

Barbro är emot ökade klyftor men i HGF tjänar hon över 100 000/m och medlemmsvärvarna jobbar helt på provission. Rimmar det illa?

Mvh
Jonas

Anonym sa...

till jonas: Beror på vem man frågar om min hyra betraktas som billig el dyr, drygt ca 6000 för en 3:a på 77 kvm. Och nej, jag tjänar inte så bra men tillräckligt, jobbar 75% inom offentliga sektorn i ett låglöneyrke.
Attraktivt område -för mig ja, nära natur och kommunikationer åt alla håll, men -nej jag bor i ett utåt sett mindre populärt område,men jag trivs bra i min förort.

Nej, jag har inte läst denna blogg så aktivt tidigare och av vad det jag läst som du skrivit så trodde jag inte du vart med om det. men bra att det funkade bra i ert område då.
Det är bara att inse vi tycker olika om ombildningsfrågan och har haft olika erfarenheter.
Ha en bra helg
/anna

Anonym sa...

Jag är lite i samma sits som Anna - bor i hyresrätt, men inte en som betraktas som billig och attraktiv. Jag är också borgerlig, medlem i hgf och jag vill verkligen inte att mitt boende ska ombildas till bostadsrätt. Jag vill bo i hyresrätt och jag kan tala för mig själv och flera med mig. Vi vill fortsätta att bo i hyresrätt. Du, Jonas, som bor i bostadsrätt, du kan pusta ut nu när du fått det boende du vill ha. Men låt oss andra också få behålla det boende vi vill ha. Du behöver alls inte föra hyresgästernas talan. Vi är skrivkunniga och kan tala för oss, även om du stämplat oss som "den svagaste gruppen".
/Eva