17 september 2009

Mina kompletteringar till regeringsdeklarationen


Politik är att välja, sa Fredrik Reinfeldt vid riksdagens högtidliga öppnande. Jag har därför en del förslag på kompletterande val som Reinfeldt bör göra om han vill få ihop det hela. Mina föreslagna tillägg till regeringsförklaringen syns med stora bokstäver, de små bokstäverna är Reinfeldts.

”På arbetsmarknaden är bilden däremot fortsatt mycket dyster. Varsel och stigande BOSTADS- OCH arbetslöshet har skapat oro bland många människor.”

”Regeringen möter hotet om en ÖKAD BOSTADSBRIST OCH arbetslöshet som riskerar att bita sig fast med en kraftfull politik för jobb, BOSTÄDER och företagande.”

”I vår förstärkta politik för utbildning och omställning kommer vi att föreslå satsningar inom universitet och högskola, yrkeshögskola samt yrkesvux och komvux. FÖR ATT KLARA DET BEHÖVER VI ÖKA BOSTADSBYGGANDET. STUDENTER SKA INTE LÄNGRE BEHÖVA TÄLTA UTANFÖR VÅRA UNIVERSITET OCH HÖGSKOLOR”

”Regeringen vill att Sverige ska stå starkt när det vänder. Den grunden vill vi lägga genom att fortsätta återupprätta arbetets värde, lägga grund för fler jobb och fler och växande företag OCH MED EN KRAFTFULL BOSTADSPOLITIK KOMMER VI ATT GÖRA DETTA MÖJLIGT.”.

”Vi vill inte igen se att vi mitt i en högkonjunktur får växande klyftor mellan de som har jobb och de som står utanför arbetsmarknaden OCH MELLAN DE SOM HAR BOSTAD OCH DE SOM INTE HAR”

Ja, Fredrik, vad säger du? Visst blir det lite vassare och kraftfullare om man kompletterar med insikten om att folk som ska jobba och studera också måste ha någonstans att bo?

2 kommentarer:

Medl 0296193 sa...

Vi väntar tålmodigt på ditt svar.
Anonym sa:
JO, det skulle vara bra om man hade en riktig valfrihet.
Men de förändringar av hyresrätten som står för dörren (och de vi sett sen sekelskiftet) ger inte ett riktigt val.
Jag läser i kommentarerna till din blogg att man undrar över ditt och SABO:s utspel. Utan att du svarar.
Utan allmännyttan som hyrestak och utan självkostnadskrav på allmännyttan får vi marknadsliknande hyror.
Det går inte att komma till någon annan slutsats. Om du har en annan uppfattning får du förklara dig ordentligt hur det kan gå till.
Din tystnad i sak är oroande.
En som undrar och undrar allt mer.
Cecilia
den 16 september 2009 12:16

Barbro Engman sa...
Hej Cecilia
Jag skrev ett långt svar igår till Torsten som frågat samma sak. Dumt nog skrev jag inte i word utan la in texten direkt i bloggen Kl 22.30 igår kväll försvann hela alltet hux flux och nu får jag börja om.
Jag har en massa att göra idag men i kväll ska jag göra ett nytt försök.
den 16 september 2009 13:44

André Johansson sa...

Hej medlem 0296...

Barbro har svarat i en kommentatorstråd lite längre ner. Här är direktlänk till svaret:

https://www.blogger.com/comment.g?blogID=6506878136961497311&postID=8588640510187065294&isPopup=true