12 augusti 2009

Min hyresvärd stängde av värmen på nätterna


Studentboende?

Lika säkert som att skolan drar igång i augusti dyker rubrikerna om studenter som inte har någonstans att bo upp. Så även detta år.

Det är när man flyttar hemifrån som man får den första, oftast eländiga, bild av hur det funkar på bostadsmarknaden. Man får då undanta de som kan köpa sig en lägenhet. De som har pengar är liksom alltid undantagna från de vanliga förtretligheter som kantar vår väg. De är nödvändigtvis inte lyckligare, men de behöver inte ha ont i magen lika ofta som de som inte kan lösa sitt boende på ett bra sätt.

Själv betalade jag alldeles för mycket för att bo inneboende på vinden hos en psykiater i Uppsala som stängde av värmen på nätterna. Han gjorde sig grova pengar på att ha studenter i varenda vrå och jag lärde mig att det är okej att lura unga människor på pengar. Det lär sig tusentals unga människor varje dag. Ruffel och båg, ockerhyror och svartkontrakt är vardag för unga människor.

Politiken är till för att garantera att samhället vilar på en sund bottenplatta där det går schysst till och där viktiga samhällsfunktioner, typ boendet, fungerar. Idag klarar inte politiken den uppgiften. Det borde de börja jobba på.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du skriver att han lurade dig på pengar? Var ni inte överrens om hyran innan du flyttade in? Eller sa han en summa men krävde en annan? Annars förstår jag inte hur du menar med lurad? Är man överrens om ett pris kan man ju knappast kalla det för att luras. Att han sedan utnyttjar bostadsbristen till sin egen fördel är väl inget konstigt...

Hade däremot hyresregleringen varit avskaffad så är jag övertygad om att du hade hittat ett boende på direkten. Antagligen billigare oxå.

Björn Johansson sa...

Att vara överens är en mycket relativ sak när ena parten helt dikterar villkoren.
Jag känner mig också tveksam till att om det var fritt fram "att utnyttja bostadsbristen till sin egen fördel" så skulle den friheten användas till att sänka hyran.