01 juni 2009

Hej då, Borlänge


Borlänge från ovan.

Så har man då påbörjat flyttandet. Först på plats i den nya lägenheten är jag, några stolar, en tältsäng och kaffebryggaren. Om några dagar kommer resten av bohaget.

Att flytta är en omständlig historia fylld av nostalgiska tillbakablickar, framtidsundringar och städandet tar aldrig slut. Packa och kasta utan bli nostalgisk är en nödvändig talang. Det är 22 mil mellan Borlänge och Stockholm. Inte mycket om man ser till kilometrarna men i Borlänge finns det exempelvis inte en massa privata vårdgivare som konkurrerar om patienterna och sjukdomarna. Så hur man gör och vart man går när man får bihåleinflammation i Stockholm återstår att grubbla ut.

I Borlänge (i likhet med större delen av övriga landet) pågår inte några bostadsrättsombildningar och upphetsade köpstämmor. Där kan man vara säker på att om man väljer att bo i hyresrätt så får man vara ifred. Risken att grannarna ska knacka på och meddela att det vill rösta bort ens hyresrättsval är ytterligt liten.

Jag tycker att bostadsförmedlingen i Stockholm ska utöka sin upplysningsverksamhet och skriva in om den hyresvärd man äntligen fått tag i är en potentiell bostadsrättsombildare eller inte. På det viset behöver man inte vara orolig för att man hux flux ska ställas inför grannarnas köplusta.

Varenda spik och skruvhål är nu besiktigat och infört i protokollet. Nu är jag bara ansvarig för de nya hålen och det kommande slitaget. Dä skä bli lite kul dä hä mä (Borlängemål).

3 kommentarer:

Anonym sa...

Välkommen till förstaden till Växjö/Ingelstad! Jag drog 60 mil från Borlänge, inte alls långt, 1986 och här är jag kvar!!!
Kram, Margareta (och Birger)

"största fördelen med Stockholm är att det går snabbt att ta sig därifrån" (okänd)

Anonym sa...

Det finns inte många grannar som kan rösta bort någons val att bo i en hyresrätt. Om man vill bo i en hyresrätt eller ombilda den till en bostadsrätt är något man väljer helt själv.

Barbro Engman sa...

Hej anonym. jo du har förstås rätt. Mina grannar kan rösta, bilda bostadsrätt och utse sig till min nya hyresvärd om jag envisas med att bo kvar i hyresrätt. Jag som valt en hyresvärd som har kunskap om hur man förvaltar hyresfastigheter, hur hyreslagen fungerar, hur man sätter hyror, vilka skyldigheter och rättigheter en hyresgäst får finna mig i att det valet är som bortblåst och jag får mina grannar som hyresvärd.