25 maj 2009

Idag ska jag inte sitta i bilkö till Fågelmyra återvinningsstation


Idag ska jag sitta stilla och lugnt på en stol. Jag ska inte flyttstäda och stå på höga pallar med dammsugaren i famnen och rengöra taklister. Jag ska inte trassla in mig i sladdar, ramla ner från en pall, få dammsugaren över mig, vrida till lederna och få blåmärken. Jag ska inte heller sitta i bilkö till Fågelmyra återvinningsstation i Borlänge. Jag ska sitta på förbundsstyrelsemöte hela dagen och snacka bostadspolitik, konstatera att vi blivit fler medlemmar sedan sist och att tidningen Hyresgästen får väldigt höga betyg av läsarna. Det kommer att bli en härlig dag.

Förbundsstyrelsen ska dessutom gräva ner sig i hur det går med vårt jobb i miljonprogrammet och hur vi ska förbättra kvaliteten i medlemskommunikationen. Våra jurister och ärendehandläggare hade 50 361 ärenden att bita i 2008, står det i redovisningen vi får idag. Vi ska också gå igenom hur det är ställt med klagomålen på oss själva. Jag tycker att vi är bra som har särskilda rutiner för att ta hand om synpunkter och klagomål från våra medlemmar. Förra året var det 334 medlemmar som inte var helt nöjda med oss. Det kan man lära sig en hel del av.

Sedan 2008 är vi på plats i Bryssel. Det vill säga vår internationella organisation IUT, International Union of Tenants, är på plats för att bevaka vad som händer och sker i EU-korridorerna. När Fastighetsägarna anmälde Sverige till EU-kommissionen blev det nödvändigt att hålla koll på läget. Fastighetsägarna borde omgående ta tillbaka sin anmälan och medverka till att vi löser frågan om hyrorna och allmännyttan i Sverige istället.

Vad som händer i Regeringskansliet med vårt och SABO:s förslag är dock just nu det allra viktigaste. De jobbar på så mycket vet man. Spänningen är olidlig.

1 kommentar:

Anonym sa...

Äntligen måndag, eller? Här skiner solen och det är härligt. Lycka till med allt, många kramar från Margareta och Birger i underbara Ryssagård/Ingelstad.