16 april 2009

Hyr dig fri


Jag ska flytta. På Allén i Borlänge kommer en ny hyresgäst att bli granne med Gerd. Själv ska jag slå mig ner i en hyresrätt i Hammarby Sjöstad. Fast i mitt fall är det mer Hammarby Skogsbryn.
Jag har pendlat i 10 år, SJ är väl inte direkt kul men man hinner läsa mycket. Nu ska jag njuta av hyresrättens alla fördelar. Hittills har jag njutit i begränsad omfattning.
På Allén skottar vi snö, krattar mängder av löv och klipper gräs själva. Snön har en tendens att komma när jag är på möte i Kalmar eller sitter på tåget. Gräsmattan växer oberoende av om det är hyresgästernas dag i Gävle eller inte. Lövkrattningen går dock att planera. Man ska vara hemma och på plats helt enkelt.
Det är idylliskt på Allén i de gamla allmännyttiga arbetsbostäderna bor alla möjliga folk i en salig blandning.
Men det är inte snöskottningen som driver iväg mig, bonus Eva verkar ännu pigg och alert när hon greppar snöskyffeln. Det är inte heller det faktum att jag bor i en konkurrerande hyresgästförening. Gerd och jag har grepp över förhandlingsordningen . Gunnar och Sippen hos konkurrenten är utmärkta grannar som inte tycker att det ska ”gå några pengar till Stockholm” och därför startat eget. Dessutom är de sura på en person som jobbade på hyresgästföreningen för 15 år sedan. De bedriver lokal verksamhet på Hushagen och konkurrerar varken med juridiska tjänster, lobbyarbete i Bryssel, hyresförhandlingar eller ger ut någon medlemstidning. Många är därför i med i bägge föreningarna.
Men jag vill ändå med detta slå ett slag för hyresrättens särskilda poänger. Du behöver inte klippa gräs, måla fasaden, skotta snö, köpa ny spis när den gamla ger upp, byta golv eller isolera fönstren när du bor i hyresätt. Du är fri som en fågel. Men då måste man se upp så att inte hyresrätten förlorar sin exklusiva identitet som en boendeform för oss som vill vara fria och obundna. Hyr dig fri.

5 kommentarer:

Tobias sa...

Välkommen till Stockholm Barbro!

Anonym sa...

Hej

Är du verkligen medveten om konsekvenserna av HGF/SABO -förslagen när det gäller att vid bruksvärdering tillåta jämförelser med privatägda hyreslägenheter? Dessa hyror har ju i ett antal fall tillåtits skena iväg till 20-25% högre än allmännyttan. Och det är ju med de högsta hyrorna som jämförelser görs.

Och kommer inte ett sådant jämförelsesystem att leda till att de privata hyrorna saxar upp varandra på det sätt som hyresgästföreningen alltid tidigare har hävdat?

Blir inte klok på varför detta skulle vara ett bra förslag.

Torsten A

Barbro Engman sa...

Hej Torsten. Vid en jämförelseprövning ska man bortse från de högsta hyrorna. Vårt förslag innebär ingen ändring på det.

Anonym sa...

Hammarby sjöstad, är det där alla fattiga och arbetslösa bor? Det gäller att ha råd råd med hyresgästföreningens frihet...

Anonym sa...

Mycket bra! Nu ska jag väl inte yttra mig som har turen att bo i eget hus på landet, men mitt hjärta ligger hos hyresrätten och att alla har rätt till en bostad och rimlig kostnad för denna. Min son (18+) tror att han kan skaffa en lägenhet i Uppsala "bara sådär" fast han inte ens vet vad han ska plugga. / Tess