04 december 2008

Sherlock Holmes-typer tejpar i Malmö



I Malmö duggar bostadsrubrikerna tätt. Är det inte kackerlackor så är det tejpspioner. MKB framstod i bra dager när fastighetsbolaget Acta fick skämmas i Uppdrag granskning för kackerlackor och förfallna hus. MKB framstår nu i mindre bra dager. Istället för att jobba på sitt varumärke skickar de ut tejpspioner för att hitta bevis mot en 69-årig dam så de kan vräka henne (se programmet här). Sedan gör de saken ännu värre genom att försvara sina spiontag. Förstå det den som kan.

Hur tror MKB egentligen att deras hyresgäster och levebröd uppfattar de signaler tejpande Sherlock Holmes-typer sänder ut när de kollar brevlådor, elräkningar och om tejpen i dörrspringan är obruten så de kan gå till hyresnämnden och hävda att man bör vräka en sjuk 69-årig dam så här precis före jul.

I Malmö kommuns ägardirektiv står det att MKB ska vara ett föredöme för andra fastighetsägare. Det är väl läge att börja jobba på det nu och då kan man väl samtidigt kasta sig över uppdraget från Malmö kommun om att: "medverka till att hyresnivåerna i Malmö hålls nere". Det skulle verkligen stärka varumärket i tider av kris och när hyresgästernas köpkraft är viktig för samhällsekonomin. Från Göteborg väntar man, det vill säga jag, på att något liknande hyresbesked. Någon av bilkrisen trängd kommunpolitiker borde rimligen gå ut och säga att de kommunala bostadsbolagen givetvis ska använda sin ekonomiska styrka för att i detta läge, när var tredje LO-medlem i Göteborg är varslad och kommunen vädjar om statlig hjälp för att klara hem Volvo, se till att man tar sig igenom denna påfrestningens tid med så låga hyreshöjningar som möjligt. För när ska man annars använda sin goda ekonomi om inte i kristider. Istället för att jaga andra sätt att stimulera hushållens ekonomi kan man väl använda dem som ligger mitt framför näsan. Det är många miljoner som försvinner ur hyresgästernas plånböcker för varje procent i hyreshöjning.

I Stockholm går de på offensiven. Satsar på både byggande och renovering. Jättebra. Även där väntar vi på ett offensivt besked om hyran.

3 kommentarer:

Micke sa...

Du är ju för mild när du kallar dem Sherlock Holms (han är ju en trevlig prick), det här är ju Staatssicherheits-fasoner.

/Micke

Anonym sa...

jag är nyfiken, vad tycker du om Stockholms ordförande - som inte publicerar kommentarer som är kritiska mot hans agerande och strul med dubbla boenden? Tro mig jag har försökt ett flertal tillfällen!
/Christer P

Anonym sa...

Hej /Christer P
se nedan hur Stockholms ordf. skrev på sin egen blogg:

Hälsningar Jenny


"I dag på morgonen ringde city på dörren hemma hos Ewa. Ewas yngste son öppnade och utanför dörren stod två herrar och sökte mig. Ewas son kom till mig och sa att det stod två gubbar och sökte mig och jag sa jag var upptagen och pratade i telefonen. Det visade sig sedan att det var tidningen City.

Grannen berättade att City ringt på dörren och frågat om jag bor hos Ewa. Jag vet inte vilket svar dom fick men tydligen har någon vän av ordningen tipsat media om att jag minsann bor i radhus i Högdalen.
När jag åker hem till Hagsätra ringer jag redaktionen och ber att reportern skall ringa mig. Han ringer inte men när jag kommit upp så står han och fotografen och intervjuar en av grannarna våningen under.
Jag frågar om dom söker mig och vi går iväg och sätter oss på ett fik. Väl där är det tusen frågor som skall besvaras. Mitt kärleksliv är tydligen av intresse så jag svarar på alla frågor så ärligt och öppet jag kan.
Jag börjar med hur jag träffar Ewa när hon bor i Kungsängen och att vi så småningom väljer att flytta ihop i min lägenhet i Högdalen. Till en början fungerar det men så småningom väljer Ewa att flytta till ett radhus och jag byter min lägenhet till två mindre en tvåa som min dotter får kontrakt på och en etta som jag flyttar till i Hagsätra.
En lösning som fungerar bra för mig och Ewa. Den som följer mitt liv på Bloggen kan lätt se att här finns ingen tid för familjeliv. När jag någon gång är ledig eller är klar för dagen före nio på kvällen vilket inte är ofta försöker jag tillbringa den tiden hemma hos Ewa som till exempel natten till idag. Likaså om jag är ledig på en helg eller helgdag då åker vi till fritidshuset.
Nästa helg skall jag vara ledig och åka till Sälen med Ewa. Vi ser till att få några bra stunder med kvalite när det går. Det blir vår första hellediga helg sedan semestern.
Vi har valt att leva på det här sättet. Många kanske tycker det är konstigt men så är det och vi trivs med det.
Det var mjukvaran nu till hårdvaran.
När Ewa valde att köpa radhus så var det Ewas val. Hon betalade själv behövlig kontantinsats eftersom hon sålt sin bostadsrätt när vi flyttade ihop. Ewa har inte tillräckligt hög inkomst för att själv stå på lånet för radhuset så vi står båda på lånet. Jag får då givetvis göra avdrag för räntekostnader för det liksom andra lån jag ev. har.
Reportern pekar på att i bostadsbristens dagar borde jag flytta hem till Ewa för det borde minnsann finnas plats. Då blir det en hyreslägenhet ledig. Ja det skulle nog gå att tränga ihop sig men det är inte platsen det handlar om utan hur jag och Ewa valt att leva."