17 november 2008

Politisk prevention

Grannen Gerd hade i vanlig ordning plockat in veckans alla nummer av Dala-Demokraten och lagt dem i en prydlig hög. Gerd och jag har postal grannsamverkan. Vi har postlådor vid vägen vilket inte är en lämplig form för sådana som jag som inte är hemma och vaktar postlådan. Hade jag haft ett vanligt brevinkast så hade posten ramlat ner på hallmattan. Nu funkar det ändå. För Gerd är det nämligen besvärligt att bära bort alla tidningar till insamlingen. Däremot gillar hon tidningsläsning så hon tar in och läser och jag läser och bär bort.

DD har jag läst sedan jag kunde läsa. Visserligen brukade min pappa med jämna mellanrum säga upp prenumerationen när han retat upp sig på någon mindre genomtänkt ledare. Men veckan efter hade vi DD igen. Nu är det Göran Greider som brer ut sig i spalterna och han retar säkert också upp en annan. Jag prenumererar dock oförtrutet vidare. Det är ett sätt att hänga med i dalmasarnas/kullornas görande och låtanden och få lite andra perspektiv än de som ges i DN och Svenska Dagbladet. Det är full skjuts på hyresförhandlingarna i Gagnef läser jag bland annat. Hyresgästföreningen motsätter sig bolagets krav på höjning av nästa års hyror:

- Bolaget måste saneras och ägaren Gagnefs kommun måste skjuta till pengar så att skulderna kan amorteras, hävdar förhandlaren Marcus Kjellin. Bolaget befinner sig i en destruktiv snurr som måste brytas.

Det låter misstänkt likt det som Hyresgästföreningen sa till Kalmarhem i åratal i alla fall detta med den destruktiva snurren. Till slut tvingades både vd och styrelse där att avgå och hyreshöjningskravet hade hamnat på ett tvåsiffrigt belopp.

Nu säger Rolf Olérs, vd för Gagnefsbostäder:
- Kjellin har rätt i sak när det gäller att vi har stora lån, men jag tycker inte att det ska blandas in i hyresförhandlingen. Det är inte hans uppgift att bestämma hur vi ska sköta bolaget.

Nähä nä, men vem är det som får betala priset för dåligt skötta bolag? Rätt gissat, det är alltid hyresgästerna som får fakturan till slut. Ibland ser man på ett tidigt stadium hur det kommer att sluta. Det borde vara läge för lite preventiva politiska åtgärder från Gagnefs kommun.

Inga kommentarer: