20 november 2008

Sökte Uppdrag granskning - fann en Bostadsombudsman


Foto från Swejens

Denna morgon tillbringar jag på ett icke försenat X2000-tåg från Linköping. Bara det är ju en nyhet i dessa dagar när det är de ständiga tågförseningarna och finanskrisen som slåss om att toppa tidningssidorna. Här sitter man på ett scoop: Tåget är i tid.

När jag som vanligt letar bostadsnyheter på nätet stöter jag på rubriken: "BO tänker sätta press på samhället". För en svindlande sekund får jag för mig att det kunde vara fråga om en Bostadsombudsman, en som dessutom tänker sig sätta press på samhället. Jag förs snabbt tillbaka till verkligheten och hittar det jag sökte, inslaget i Uppdrag granskning från igår. Om de otroligt illa skötta fastigheterna i Rosengård och fastighetsägaren Franzén som gör comeback i offentligheten i nya dåliga sammanhang. Se programmet i sin helhet här.

Jag var på medlemsmöte i Linköping när programmet gick och talade med 200 oroliga hyresgäster som verkade glada över att det finns en Hyresgästförening i dessa orostider. Tänk om vi kunde få samma ombudsmannamuskler som BO och DO har och få möjlighet att inte bara sätta press på värdarna. Om inte kanske Pressombudsmannen kan vidga sitt uppdrag. Barnen i Rosengård borde i alla fall engagera den nye Barnombudsmannen för om något är uppenbart efter gårdagens program är det hur illa det är för barnen.

Nu meddelar tågpersonalen att vi har en hastighetsnedsättning. Att åka tåg blir allt mer likt bostadsmarknaden: Dålig planering, förseningar och hastighetsnedsättningar. Konduktören ropar ”Angeläget 2857” i högtalarna. Kanske det finns en TO, Tågombudsmannen, som går under beteckningen 2857. I så fall ligger tåget före bostadsmarknaden, det finns i alla fall någon att ropa på när det går snett.

1 kommentar:

Unknown sa...

Tack før att du tog upp problmet med Rosengård i din blogg./ Caroline( som æven sænde dig ett mail)