10 september 2008

Heja SABO friskt humör

Igår slog SABO till med beräkningar om varför det inte går att bygga hus. Redan i lördags hade Rapport ett inslag om rapporten och om Eda kommun som vill och behöver bygga bostäder men som inte kan. I alla fall inte om de vill att någon ska bo i de nya husen.Edaborna har nämligen inte råd att betala så höga hyror som skulle krävas.

TV4 hade igår satsat på byggläget i Sundsvall. De vill och behöver bygga men kan inte. Sundsvallsborna har inte råd att betala så höga hyror som skulle krävas.

På SABOS:s hemsida kan man läsa:

De senaste åren har såväl räntebidrag som investeringsbidrag för nyproduktion av flerbostadshus försvunnit. Samtidigt har kostnaderna för räntor, entreprenadarbeten och byggmaterial ökat kraftigt.

Exemplen visar att hyreskostnaderna måste vara i medeltal 44 % högre för att dessa projekt skulle vara lönsamma år 2008.

Nu vill jag på intet sätt framstå som surmulen och långsint men jag är väldigt glad över att det är SABO som talar.

Eftersom jag i ärlighetens namn måste erkänna att jag både är surmulen och lite långsint så vet jag att om vi hade sagt samma sak som SABO nu gör så hade det på DN:s ledarsida, av fastighetsägarna och Mats Odell sammantaget beskrivits som skräckpropaganda och en partsinlaga av ett särintresse som alltid räknar fel och därför kommer att medverka till hyresrättens undergång.

Det är så otroligt härligt detta med bloggandet. Morgonterapi av hög klass. Man skriver av sig sin ilska och frustration varefter man likt en nyponros med dagg kan gå ut till en ny dag där det väntar nya spännande siffror. Fast jag borde ha passat på att ondgjort mig lite över att Dan Ericsson, statssekreterare på finansdepartementet, i Rapport sa att lösningen på det hela är att underlätta andrahandsuthyrning och bygga ägarlägenheter som i sin tur kan hyras ut.

Men hallå, människor i hundratusental står i olika varianter av bostadsköer för att de vill bo i en hyreslägenhet i förstahand. Jag vill inte ens tänka på vad ”underlätta” andrahandsuthyrning” betyder för den som hyr. Bloggandet har trots allt sin begränsning när det handlar om frustrationsbekämpning.

Man får hoppas att Rapport klippt bort något viktigt besked från regeringen till de väntande och undrande bostadssökarna.

Inga kommentarer: