03 juli 2008

Bostadsrättsboss läxar upp Hyresgästföreningen

Göran Olsson är Vd för SBC, intresse- och serviceorganisation för bostadsrätter. Han tycker att Hyresgästföreningen är aggressiv och använder sig av alltmer tveksamma metoder för att förhindra bostadsrättsombildningar.

Hyresgästföreningen drivs av egenintresse och arbetar mot de egna medlemmarnas intressen, skriver Göran Olsson i Din Bostadsrätt. Han verkar vara fullständigt övertygad om att alla som bor i hyresrätt i själva verket vill bo i bostadsrätt. I Olssons värld borde Hyresgästföreningen sluta slå vakt om hyresgästerna och hyresrätten och i stället medverka till att så många hyresrätter som möjligt ombildas till bostadsrätter.

Hyresgästföreningen tycker att det är väldigt bra med bostadsrätter. För dem som vill bo där. Hyresrätten är väldigt bra. För dem som vill bo där. Villaboende är också väldigt bra för dem som vill bo där. Bygg därför bostadsrätter för de bostadsrättsintresserade. Bygg villor för de villaintresserade. Bygg hyresrätter för de hyresrättsintresserade.

Problem blir det först när en grupp till varje pris måste byta boendeform. Kommuner inrättar särskilda kontor för att övertyga hyresgästerna om att de bör byta till bostadsrätt, grannar knackar på och flaggar för framtida klipp, det bluffas på ombildningsmöten, man betalar pengar för att få människor att rösta ”rätt” osv.

Trycket är hårt på hyresgäster som trodde att de också hade fått välja hur de ville bo. Det är uppenbarligen en villfarelse. Valfrihet är inte till för alla.

Jag bor hos allmännyttan i Borlänge. Det har jag valt. Jag vill inte byta. Jag kan inte förstå varför mina grannar ska få bestämma att jag gör bäst i att byta boendeform eller att jag i annat fall kan se fram emot att få dem till min nya hyresvärd. Sätter jag mig på tvären så är jag en ekonomisk belastning för deras tilltänkta förening.

Jag vet inte men jag föreställer mig att Göran Olsson skulle bli väldigt upprörd om hans grannar knackade på och meddelade att han skulle bo i hyresrätt fast han trodde att han valt att bo i bostadsrätt.

Det är tur att det finns någon (Hyresgästföreningen) som står upp för allas rätt att få välja.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Varför är Göran Olsson så intresserad? Kan det möjligen vara för att SBC tjänar pengar på sina tjänster till bostadsrättsföreningar?

Anonym sa...

Så här skriver SBC i sin årsredovisning: "Som namnet Sveriges BostadsrättsCentrum säger, har vi bara bostadsrätt på vår agenda. Så har det alltid varit och samma fokus kommer vi ha även i framtiden".

Där redovisas också att "SBCs intäkter 2007 från förvaltningstjänster till bostadsrättsföreningar uppgick till drygt 220 MSEK, en ökning från 2006 med drygt 14 procent".

Självklart vill Göran öka ännu mer...

Anonym sa...

Nu när bopriserna sjunker och bostadsrättsföreningarna blir ruinerade kanske kampanjen borde gå i den andra riktningen - ATT OMBILDA (läs återbilda) till hyresrätt.

Anonym sa...

Ja, vi kan ju hoppas på en internationell trend...

"REBUILD THE HYRESRÄTT"