08 juli 2008

Maud Olofsson sa ingenting



Maud Olofsson lyckades också med att säga absolut ingenting i sitt Almedalstal om att det byggs för lite bostäder, att detta kommer att hota jobbpolitiken samt att det är förfärligt att folk inte har tak över huvudet.

Maud hamnar därför på en delad sistaplats med Jan Björklund.

Det vore ju lite tragiskt med en tävling där alla kommer på sista plats så man får hoppas att Mona Sahlin tar i lite idag när det är hennes tur. Igår satt jag fast förankrad på de centralt belägna mat/kaffeställena Friheten och Vinäger i flera timmar och ominglade. Jag talade med politiker, journalister och organisationsmänniskor av alla de sorter och slag utan att röra mig ur fläcken. De liksom kom och gick, i annat fall gick man förbi dem.

Almedalen är som facebook fast the real thing. Man träffar gamla klasskamrater och folk från förr och nu. Jag träffade exempelvis min gamle skolkamrat Bertil Östberg på Vinäger som visade sig vara statssekreterare hos Jan Björklund nu för tiden. Hade jag träffat honom innan Björklund hade sitt tal att jag kanske kunnat förhindra att Björklund slutade på en bottenplacering. Vad vet man om vad gamla skolkamrater är beredd att lyssna på.

Alla unga människor är jättearga och talar om bostäder så fort de får chansen, sa Jytte Guteland SSU:s ordförande när vi snackade bostadspolitik på Friheten. Precis, det är som med FRA. Alla pratar om FRA utom de ledande politikerna.

Lars Tysklind (fp) som jag fikade med på Vinäger är ett politikerundantag. Han är både trevlig och engagerad i de bostadspolitiska frågorna. Dessutom bor han i hyresrätt vilket är en ovanlig kvalitet hos politiker.

De flesta jag talar "EU, allmännyttan och hyror" med säger att det kommer väl att bli ungefär som idag även i fortsättningen. Utredningen är redan körd menar de flesta. En journalist påstod till och med att jag, Odell och Anders Borg är överens. Det hade minsann Mats Odell sagt. Om vad är dock synnerligen oklart.

Idag funderar jag på att övergå från omingel till mingel så att jag får lite motion.

Inga kommentarer: