04 juli 2008

Mats Odell har utsett mig till insynsråd

Igår fick jag brev från finansmarknadsminister Mats Odell. Han meddelar att jag givits medborgerligt inflytande. Jag ska ”utöva insyn och ge myndighetschefen råd” står det. Boverket har nämligen fått ett insynsråd och jag är en av ledamöterna.

Microsoft Words stavningskontroll
reagerar omedelbart. Insynsråd är inget man hört talas om. Nej, det är det inte många som har gjort. Mängder av myndighetsstyrelser har avskaffats och ersatts av insynsråd, så här måste stavningskontrollen uppdateras.

Jag var tidigare styrelseledamot i Boverket. Styrelsen är alltså borttagen och nu är jag insynsrådsledamot. Jag tycker det ska bli intressant värre. Vad får man insyn i, vilka råd behöver myndighetschefen, vilka kommer hon (Janna Valik) att bry sig om.

Jag tycker annars att det hade varit kul att få bli insynsråd. En medborgerlig variant av kommunalråd, landstingsråd eller statsråd.

Det finns ju folk som lever på att vara styrelseproffs. Då kan man väl leva på att vara insynsproffs. Det är ju mycket man skulle vilja ha insyn i. Men Boverket som är ”den nationella myndigheten för frågor om samhällsplanering, stads- och bebyggelseutveckling, byggande och förvaltning och för bostadsfrågor” kan vara bra att börja med. Sedan kan jag ge mig i kast med FRA. Där verkar det behövas ett insynsråd.

Inga kommentarer: