27 juni 2008

FRA kryper allt närmare

Försvarets radioanstalt, FRA, har toppat löpen länge och det ser ut att hålla i sig. Förvarets radioanstalt är inte försvarets, jobbar inte bara med radio och är ingen anstalt. Men i övrigt stämmer det.

Debatten om signalspaning
har blottlagt allt från hur det går till när partipiskorna viner till huruvida det kan tänkas finnas en hotbild mot oss och hur vi i så fall ska ha det med den personliga integriteten.

Nu avslöjar Aftonbladet att FRA håller sig dold i skogen på östra Gotland. Precis på samma ställe där jag håller mig dold. Eller har semester om man så vill. Det visar sig att deras nya hemliga avdelning som avlyssnar trafik på arabiska, persiska och albanska ligger på gångavstånd från mig.

Mejl och telefoner har avlyssnats i flera år och jag känner en viss besvikelse över att dalmål inte ingår i uppräkningen. Man vill ju gärna ha lite spridning av en del av det man säger.

De avlyssnar satelliter och radiovågor. Man blir lite fundersam över hur det är möjligt att överhuvudtaget avlyssna något på denna gotländska ort där installation av en parabolmottagare är en övermäktig uppgift och där övergången till digital-tv skapade turbulens på insändarsidorna så att folk tillslut påstod att de ändå inte behövde någon TV. Min trådlösa internetuppkoppling sviktar ideligen och kopplar oupphörligen bort sig själv. Vem kunde ana att man befann sig i avlyssningsland med avancerad teknik och signalspaning.

Det är inte för de soliga dagarna vi rustar oss. Utan för de riktigt ruskiga
, skriver Lena Melin i Aftonbladet idag. Och då är det inte längre säkert man vet vem som är ond och vem som är god fortsätter hon.

Jag höll verkligen på med det, rustade mig för de soliga dagarna. Nu känns det som om man hamnat mitt i en repris av någon spionthriller från kalla krigets dagar.

Inga kommentarer: