16 april 2008

Myror och hyror



I helgen slog de till.

Myrorna är på ingång. Lika objudna som de möss som dök upp i höstas har de förmodligen tagit över mitt hem vid det här laget. Man blir fullständigt nojig av myror. Under ett ovanligt myrrikt år började min son kalla mig Myrsloken. Jag visade nämligen ett passionerat intresse för myrbekämpning och utvecklades till något av en expert på myrdosor. Till slut gick det att få dem att söka sig andra vägar och inte invadera mitt kök.

Det är inte bara myror man blir nojig av. Statliga utredningar kan också ha myreffekt. Man får det liksom inte ur huvudet. Igår väckte mig utredningen om allmännyttan och hyrorna redan 04.00 för att sedan hänga sig fast hela dagen.
05.30 satt jag därför med en mugg kaffe i foajén på Stadshotellet i Kalmar och funderade på om det fanns några myrdosor som kunde ha effekt på statliga utredningar som vill ställa allmännyttan och hyrorna på ända. Regeringen måste förmås att ta andra vägar än genom mitt och andras kök.

Igår fick jag mejl från Kerstin som slitit hårt för att få behålla sin hyresrätt. Hon har också haft anledning att fundera på bekämpning av sådant som hon uppfattar hotar hennes hem

Hej Barbro
Nu har vi fått reda på att hyresrätten hos Familjebostäder får vara kvar på Frimärksvägen .Det var bara knappt 50% som svarade ja på en ny intresseanmälan från Bostadsrättsföreningen, så det blir inte någon köpestämma. Det är så underbart efter allt arbete under snart 1,5 år.

Med tanke på vår träff uppe i Umeå som jag tror hade betydelse för folk här kanske det är roligt att veta för dej.

mvh
Kerstin

Det finns något gemensamt med myror och hyror. Man måste försvara sitt hem mot oönskade ingrepp.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Med andra ord: Olägenheten med lägenheten är inte hyran utan ohyran.

Anonym sa...

Undrar vilka tidningsrubriker vi har att vänta på lördag???

"Vilken skräll Odell"

eller

"Fastighetsägarna tycker Odell är snäll"

eller

"Hyresgäster rasar mot Odell - vi klarar oss utan modell"

eller

"Odell i allians med flyttfirmor och fastighetsmagnater"

En sak är nog säker: Det blir inte BÄTTRE för hyresgästerna. Odells enda väg är utför.

Anonym sa...

Hyresrätten som den idag ser ut är inte felfri. Den felaktiga prissättning som existerar i Stockholm är alldeles uppenbar. De 30 senaste åren har det enda sättet att få tag i en attraktiv hyresrätt varit kontakter, åttahundra år i bostadskön eller cash. Cash som gått till svartsäljande hyresgäster eller skrupelfria hyresvärdar.

Dagens system gynnar endast etablissemanget, vare sig det är det ekonomiska eller det politiska; se bara på de fackpampar som myglat in egna och andras bekanta i fastigheter som på olika sätt kontrolleras av rörelsen.

Hyresgästföreningen verkar ha en förkärlek för oseriösa hyresvärdar, värdar som säljer svartkontrakt, eftersom man vill bevara nuvarande system. Ett system som missgynnar de hyresvärdar som hellre skattar för sina pengar än tar emot tusenlappar i tjocka kuvert.

Så frågan till dig Barbro är: varför gör du gemensam sak med Edm*n, Go*tze och Nygr*n och inte de som står på rätt sida om lagen?