06 april 2008

Lägesförvirring


Lägets påverkan i Malmö efter områdesindelning

Idag rasslade det till ordentligt i pressklippen. Det rapporterades flitigt om gårdagens manifestation för hyresrätten. Det är bra det. Själv var jag på hemmaplan i Borlänge och tog till orda i Liljekvistska Parken. För ta till orda är precis det vi måste göra. Fastighetsägarnas VD, Per-Åke Eriksson, gillar inte att vi ordar. Det är skrämselpropaganda, säger han.

Mitt i prick, Per-Åke, vi blir ordentligt skrämda när vi ser vad konsekvenserna kan bli av din EU-anmälan. Sådant måste man propagera emot.

I Jönköping var vi också på benen och radion rapporterar att det är strid mellan Hyresgästföreningen och alliansen. Acko Ankarberg ledande kristdemokrat, inte bara i Jönköping utan också på nationell nivå, säger till SR Jönköping att: ”vi är ju snarare delvis överens om allmännyttans värde, och då känns det märkligt, när vi kunde ha gått armkrok istället idag”.

Om detta skulle man vilja veta mera. Vad är det som vi delvis är så överens om att vi kan gå armkrok? Det hoppas jag att vi ska få veta den 18 april när Mats Odell tar emot utredningen. Vi går gärna armkrok med dem som hejar på hyresrätten och vill hålla hyrorna nere.

Det är ett fastighetsägarvänligt förslag. De har fått gehör för sina åsikter att läget ska få en större betydelse än tidigare, säger Johan Klintberger på Hyresgästföreningen i Södra Skåne.

Precis så. Läget har redan betydelse och nu ska det få ännu större betydelse. Det är ingenting att armkroka på. Den hyrestrea på Lugna Gatan i Malmö som idag kostar 7100 kronor i månaden skulle kunna få hyran höjd till 11600 kronor.

Malmömodellen plus 4 500 kronor till alltså.

Till Sundsvall tog sig en del med buss.
- Nu när hela Sverige reagerar så vore det väl attan om Odell inte bryr sig, tyckte Ingrid Vestin, medlem i Hyresgästföreningen som var en av de som åkte med bussen.

– Det är helt fruktansvärt och gynnar bara folk som har pengar. Jag skulle vilja sitta mitt emot Mats Odell och fråga var han tycker att jag ska ta vägen, säger Ingrid Svedin. Hon tror att ungdomar kommer drabbas allra hårdast av förslaget.
– Det är ju inte alla som har rika föräldrar. Jag vill inte att mina barn och barnbarn.
– Nu ska vi slå på stortrumman. Jag hoppas verkligen att vi gör skillnad med det här, säger Ingrid Vestin.

Jag tycker Ingrid är inne på helt rätt spår.

Julia, 8år, brukar vilja sova hemma hos mig när jag är hemma i Borlänge. Julia har varit på sin mamma i flera år om varför jag inte kan vara hemma mera utan envisas med att jobba i Stockholm. Julias mamma har försökt förklara vad jag gör. ”Hon jobbar på att hyrorna inte ska vara höga för dem som bor i hyresrätt.”

– Hon borde ju bli klar någon gång, tyckte Julia.

Ja du Julia, det ser inte ut att bli klart än på ett tag.

1 kommentar:

Anonym sa...

var på Sergelstorg och lyssnade. På tiden att det var en ung tjej och dessutom invandrare som talade. Hon engagerade verkligen. Mer sånt Barbro!

Hälsningar
Inger Borg