26 april 2008

Borg är mitt hem

Igår åt jag rökt lax med Anders Borg på finansdepartementet. Mellan tuggorna turades vi om att tala. Då slog det mig att uttrycket mitt hem är min borg måste bygga på en kraftig missuppfattning.

Borg är mitt hem måste det givetvis vara. Anders Borg har förmodligen ett mycket större inflytande över mitt hem än vad jag har. Jag avgör en del förstås, hur möblerna ska stå och lite sånt. Medan han sitter på hela det statliga styr- och reglersystemet. Konstruktionen av skatter, avgifter, avdrag, bidrag, moms mm avgör mycket av var, hur, om och vad som byggs.

Han har definitivt mer inflytande över hur det går för mig i bostadskön än vad jag har. Det är minsann inte bara att bestämma sig för att exempelvis flytta till Stockholm, i alla fall inte om man vill ha tak över huvudet.

Nu ska politiken kliva in och ta greppet på utredningen om EU, allmännyttan och hyrorna. Förslagen ska ut på remiss och det ska tänkas och tyckas i kommunhus och styrelserum runt om landet. Själv hoppas jag att utredningen blir lika rökt som laxen på finansdepartementet.

Anders Borg är en mycket trevlig person att äta rökt lax med, men om han är beredd att hjälpa till att röka utredningen är väl än så länge skrivet i stjärnorna. Men han verkar onekligen vara beredd att medverka till att den i alla fall gravas i en delvis ny lag.

Inga kommentarer: